tirsdag 5. oktober 2010

Deilige dager i Zakopane og Tatrafjellene

Selv om vi ikke har vært veldig lenge på reise, og på ingen måte er verken slitne eller leie, så var det deilig å komme til en ferieby som Zakopane. Det er liksom noe med å være sammen med andre som også er på tur, og spesielt hyggelig er det når turistene i hovedsak er landets egne innbyggere. Både på spisesteder og ved turistattraksjoner er folk blide og hyggelige, og relativt lette å komme i kontakt med. Vi hjelper hverandre med å ta bilder av hverandre, og om språkbarrieren ikke er for stor, hender det også vi slår av en prat. I restaurantene slapper folk av, det er gjerne fyr på peisen (fryktelig varmt og gjerne litt røykfylt) og levende folkemusikk. Maten her er kraftig og smakfull og ølet er godt. Polakkene drikke forøvrig gjerne ølet sitt oppvarmet, med krydder, honning eller bringebærsaft. En slags øl-gløgg med andre ord. Det er en drikk for den kalde årstiden og den drikkes med sugerør!

Zakopane er en by med ca 27000 innbyggere, og den ligger på 890 m.o.h. ved foten av Tatrafjellene. Byen er Polens viktigste vintersport- og kursted, og omtales også som Polens "vinterhovedstad". Ved ankomst var vi innstilt på å forsøke å finne privat innkvartering, ettersom det skal være vanlig her, men etter å ha sett på et par heller triste rom, endte vi opp på Willa Carlton. Dette er et gammelt, fint hotell, bygget i 1927. Det ligger i et fredelig villastrøk ca 5 minutter fra gågaten og har virkelig atmosfære. Det er i dag et tostjerners hotell, og for oss er det slett ikke dyrt (kr 320 pr natt inkl. frokost), men gammel storhet sitter i veggene.

Dagene i Zakopane har vi brukt til de mest typiske turistaktivtetene her: I går gikk vi tur inn til den nydelige innsjøen Morske Oko. Ettersom det er lavsesong gikk vi bare sammen med veldig mange andre. Hadde det vært høysesong ville vi ha gått i kø! Men selv om det er litt underlig for nordmenn å gå tur på asfalt og steinbelagte stier, med toaletter og spisesteder langs veien, så var det en flott tur. Været var strålende og Morske Oko var virkelig en tur verdt.

I dag hadde vi ventet oss fortsatt finvær, og planla derfor en tur til fjellet Kasprowny Wierch med kabelbane. Mot alle værmeldinger, startet dagen med regn, så vi tok det rolig og utsatte utflukten. Etter noen timer tok vi allikevel turen, og det var morsomt det, selv om tåken lå tett på toppen og det ikke var mulig se mer enn noen meter foran seg. Vi fikk iallefall frisk luft og pizza, og vi har opplevd å stå med en fot i Polen og en i Slovakia. I morgen reiser over grensen til Slovakia, men det er ikke mange milene vi drar. I Tatranska Lomnica vil vi oppleve Tatrafjellene på slovakisk, og er vi heldige med været får vi kanskje en ny sjanse til å se fjellene fra en høy topp.