onsdag 9. mars 2011

Tilbake i Asia, tilbake i Sihanoukville

Nå er vi tilbake i Asia! En tidlig morgen i Thaton for snart fire uker siden, fikk vi det triste budskapet om at Jans mor var død etter et hjerteinfarkt. Vi avbrøt naturligvis reisen, og var hjemme i tre uker før vi startet opp igjen. Grunnen til at vi valgte å reise hit til Sihanoukville i Kambodsja er at vi hadde lyst til å hilse på vår venn Johs, som har bodd her i snart tre år. Det er også hyggelig å komme tilbake til et sted vi har vært før, og dette er det eneste stedet på hele reisen hvor vi har vært tidligere - sammen.

Så etter en reise som var ganske slitsom pga tidsforskjellen (som gjorde at vi mistet en natt), ble vi møtt av Johs på flyplassen i Phnom Penh. Deretter gikk turen med taxi (4 timer) til Sihanoukville, hvor vi nå bor i en bungalow med utsikt over stranden - på Cloud 9 - samme sted som da vi var her for tre år siden.

Sihanoukville er en relativt ny by. Tidligere lå det en fiskerlandsby her, men da Vietnam styrket sin kontroll over Meknongdeltaet på 50-tallet ble Sihanoukville utbygd som havneby. Det er fortsatt en by i vekst og har i dag ca 200 000 innbyggere. Byen er oppkalt etter den tidligere kongen Norodom Sihanouk, og de fine strendene har gjort den til et populært turismål.

Noe av det som tiltrekker turister er at det er en særdeles avslappet atmosfære her. Noen mener det er roligere og mindre hektisk her enn på de thailandske strendene, men det skal ikke vi uttale oss om. Det er mange strender i Thailand og vi har ikke mye erfaring derfra. Det at flyplassen ennå ikke er åpnet gjør at det er mye backpackere og lite charterturister her, og en relativt høy partyfaktor.

Vi bor på den mest populære stranden, Ochheteaul/Serendipity. Her ligger det tett i tett med barer og restauranter og her i nordenden hvor vi bor er det en del overnattingssteder. Restaurantene setter ut strandstoler om dagen og papasanstoler om kvelden og det er lite stress med at man skal betale for å benytte en strandstol. Det er en god del selgere på stranden. Mange selger mat (frukt, grillet blekksprut og kokte sjøkreps), men de aller fleste selger tjenester. Her får man massasje, hårfjerning, manikyr og pedikyr for en rimelig penge.

Det selges også andre tjenester i Sihanoukville. Sexindustrien er stor både her og andre steder i Kambodsja, men på stranden vår er det ikke sjenerende.

I grunnen blomstrer alle slags private foretak. Et eksempel er taxibransjen. Det finnes både tuk-tuker og biler (for lengre strekninger), men først og fremst går transporten pr motorsykkel og vi lurer på om det er sånn at hver motorsykkel er en taxi. Man trenger iallefall aldri å gå mange meter på gaten før det dukker opp en fyr med en motorsykkel som spør hvor du skal. Selv midt på natten kan du være rimelig sikker på å få en transport hjem - ganske raskt og ganske billig. Og det er selvsagt ikke bare turister som fraktes pr motorsykkel. På veien hit fra flyplassen så vi det hittil sterkeste eksempelet på motorsykkelens plass som transportmiddel: En familie på tre, der mor sitter bakerst med armen rett opp holdende på en pose med en intravenøs væske til barnet i midten.

I går var vi i det vietnamesiske konsulatet og fikk visum til Vietnam. Det tok under 20 minutter, mens tuk-tuken ventet utenfor. Grunnen til at vi må ha visum er at vi skal være i landet i mer enn 15 dager og at vi ikke har noen billett ut av landet.

I dag slapper vi av etter en sen, men god middag hos Johs, og i morgen reiser vi til Kep, litt nærmere den vietnamesiske grensen.