onsdag 25. mai 2011

Jordskjelvfare og askeregn

Under "normale" forhold ville vi antakelig spandert mer enn to døgn i en så stor by som Tokyo. Selv om togene er presise og raske, så tar det tid både å planlegge og bevege seg rundt i byen. Da vi bestemte oss for å reise til Japan til tross for jordskjelvet i mars, var det en selvfølge at vi ikke ville reise i de mest jordskjelvutsatte områdene. En kort tur til Tokyo ville vi allikevel ha med oss, og vi syntes egentlig ikke vi kunne merke så mye "unormalt" i byen. Litt strømsparing i form av mørke reklameskilt og noen heiser og rulletrapper som sto, og et fravær av vestlige turister, kanskje? Men vi har ikke vært i Tokyo før og vestlige turister har vi ikke sett så mange av andre steder i Japan heller. Vi var på forhånd blitt forberedt på strømbrudd og stadige små skjelv, men vi opplevde ikke noe av dette selv om Jan mener han merket at det svaiet og ristet litt et par ganger.

Derimot fikk vi et skikkelig regnvær mens vi var der, og aktivitetene våre ble selvsagt preget av det. I stedet for å studere livet på gater og i parker, tok vi heisen opp i 52, etasje på Mori Tower hvor det finnes både et kunstmuseum, planetarium og storslagen utsikt over byen. I Tokyo fikk vi også endelig fråtset i sushi: Anette var mest begeistret for sushibaren hvor hun kunne plukke ut favorittbitene (laks, tunfisk og kokte reker) på båndet som suste forbi, mens fiskeelskeren Jan syntes det var vel så spennende å få servert ukjente biter tidlig en morgen på en restaurant i tilknytning til Tsukiji fiskemarked.

Fra Tokyo gikk turen videre. Fergebillett fra Hakata til Busan i Korea er allerede innkjøpt, så sørover måtte vi uansett, og utstyrt med togpass var vi klare for en riktig lang togreise. Shinkansen har nylig forlenget rutenettet sørover til Kagoshima, Japans sørligste storby, så dit bestemte vi oss for å dra. 1468 kilometer er avstanden fra Tokyo til Kagoshima (litt lenger enn strekningen Oslo-Harstad), og det tok oss 7,5 timer inklusive 15 stopp og en halv time til togbytte i Shin-Osaka. Det betyr en gjennomsnittsfart på mellom 200 og 300 km/t. Vi er virkelig imponert! Togene er HELT presise (ankomsttid står på plassbilletten og vi har aldri opplevd annet enn at det har stemt på en prikk). Dette gjør at man kan klare seg med minimalt med overgangstid fra et tog til et annet. Togene stopper vanligvis i 2-3 minutter på hver stasjon, og da står folk klare til påstigning ved riktig inngang (som selvsagt er godt merket på plattformen). Og det er jo bra ettersom togene gjerne består av 10-18 vogner.

Ombord i toget er det god komfort og høflig personale. Både konduktører og serveringstralledamene bukker stivt når de kommer inn i kupeen, og når de går ut snur de seg og bukker da også. Ettersom de går frem og tilbake absolutt hele tiden, blir det ganske mye bukking.

Regnet fulgte oss på reisen hele veien og har vært med oss mer eller mindre siden. Det er nok den årlige regntiden som har begynt og det er lite vi kan gjøre med det.

Kagoshima visste vi veldig lite om før vi kom hit. Byen, som den gang het Satsuma, var et aktivt senter for handel og politikk gjennom hele middelalderen og var av de første byene som europeerne kom til på 1500-tallet. Også under Edo-perioden, da Japan var stengt for omverdenen, forble byen aktiv og velstående - og både Meiji-revolusjonen, som førte til at keiseren ble gjeninnsatt, og den japanske industrielle revolusjon, skal ha startet her

Men mest kjent er kanskje byen som hjemsted for den aktive vulkanen Sakurajima. Vi bor i 14. etasje midt i byens fornøyelseskvarter og har god utsikt til vulkanen som stadig spyr ut nye skyer med røyk og aske. I formiddag reiste vi over til øya med båt og gikk en tur i lavalandskapet. Underveis var vi vitne til to skikkelige "utbrudd". Det siste så vi fra en observasjonsplattform hvor askeskyen etterhvert kom seilende like over oss, og da vi gikk videre i regnet etterpå, ble Anettes hvite jakke helt gråflekket av asken. På vei tilbake til fergen var vi innom et besøkssenter og fikk blant annet høre at vulkanen har hatt over 500 utbrudd hittil i år. Vi regnet litt på det og fant ut at det betyr ca 3 utbrudd per dag i gjennomsnitt. Vi vet ikke hva som er definisjonen på et utbrudd, men er usikre på om disse askeskyene som vi har vært vitne til regnes. I så fall har vi vært heldige å komme hit i en veldig aktiv periode.

Det var forresten ikke bare Anettes jakke som ble grå i dag. Både i gatene, og ikke minst på mange biler, kan man se tydelige spor av aske.

Kagoshima er også et viktig reisemål for japanske turister, og strøket hvor vi bor er fullt av barer, restauranter og et yrende gateliv. Når det gjelder de vestlige turistene, så er det ikke flere her enn i Tokyo. Vi så to stykker i går, men ellers kan det virke som om vi er de eneste av denslags her i byen.