lørdag 7. mai 2011

Hong Kong rundt med Octopuskort

Hongkong er en stor by (ca 7 mill.), men ikke den største i dette området. Guandong, den kinesiske provinsen som ligger omkring Hong Kong, inkluderer storbyer som Guangzhou ( Kanton), og Shenzhen. Det var her utenlandske handelsfolk først kom i kontakt med Kina. Romerne var blant de første som kom hit rundt år 200, og under Tang-dynastiet (618-907) var arabiske handelsmenn her på jevnlige besøk. De første europeerne som bosatte seg her, var Portugiserne på 1500-tallet og på slutten av 1600-tallet var britene også på plass.


Til midten av 1800-tallet hadde kineserne full kontroll med handelen i Kanton. Varer fra Kina, som te og silke, var svært etterspurt i Europa. Problemet for britene var at de ikke hadde så mye som kineserne ønsket å kjøpe fra dem – inntil de begynte å innføre opium fra Bengal til Kina. Opiumsimporten medførte store avhengighetsproblemer, og da den kinesiske regjeringen forsøkte å kvele opiumshandelen, brøt det ut krig. I 1841 okkuperte britene Hong Kong-øya, på den tiden en bakevje i det kinesiske imperiet, og Kina avsto øya til britene. Året etter ble Hong Kong opprettet som britisk kronkoloni. Etter den andre opiumskrigen i 1856-60 måtte Kina også gi fra seg området Kowloon og i 1898 ble et større område av fastlandet utleid til Storbritannia for en periode på 99 år.

Som mange husker, ble Hong Kong tilbakeført til Kina i 1997. Kina fikk tilbake sin formelle overhøyhet over Hong Kong, som fikk status som såkalt spesiell administrativ region (Special Administrative Region, SAR). Kina har hånd om Hong Kongs utenrikspolitikk og forsvar, og det siste ordet i alle viktige spørsmål. For øvrig styres regionen lokalt og har sin egen valuta - HK $.

Vi reiste inn i Hong Kong fra Guangzhou for snart en uke siden, og det oppleves som litt rart: På den ene siden så er du i Kina, men så er du det allikevel ikke. Reiser du inn i Hong Kong fra Kina, må du ha nytt visum for å reise tilbake, og til Hong Kong behøver du ikke visum i det hele tatt. Hong Kong ligner veldig på Kina, og mer nå enn for 10 år siden, mener Jan. Om det skyldes at Hong Kong er blitt mer som Kina eller at Kina har hatt en voldsom utvikling, kan man spørre seg om. Språklig er alt mye enklere i Hong Kong enn i Kina. Alle gateskilt og transportmidler har parallell tekst på engelsk og veldig mange, men ikke alle, snakker engelsk.

Hong Kong er en fasinerende by. I sentrum på Hong Kong-øya ligger skyskraperne tett, og hver kveld klokken 8 kjøres det et lysshow fra høyhusene til glede for alle turistene som samler seg på taket av kultursenteret på den andre siden av sundet. På fastlandet, Kowloon, hvor vi bor, er stemningen noe mindre internasjonal og her oppe i Mong Kok er det virkelig et yrende liv. Det kryr av butikker, markeder og restauranter. Den som ønsker mer ro, kan benytte seg av byens utmerkete transportnett og lett komme seg ut av bykjernen. For et par dager siden tok vi båten ut til Lamma – en øy som ligger en 20 minutters båttur sør for Hong Kong-øya. Vi vurderte en stund om vi skulle ha flyttet ut dit for noen dager, og etter å ha opplevd roen der ute – med strand, stier og flotte sjømatrestauranter – angret vi nok litt på at vi hadde slått oss til ro med komforten her på relativt rimelige Hotel Stanford.

Vi har i det hele tatt fartet mye omkring. T-banenettet er fantastisk bra og det finnes busser og minibusser som går til alle kanter av byen. For å kunne benytte oss av dette på en enklest mulig måte har vi kjøpt Octopuskort - en type betalingskort av den typen Oslo sporveier sliter med å få etablert. Kortet koster 50 HK$ (egentlig et depositum), og så fyller man på med det beløpet man skal bruke. På en uke i Hong Kong har vi fylt opp kortene for til sammen 250$ (ca 170 kr), og da har vi reist mye! Fordelene med et sånt kort er selvfølgelig ikke bare at vi sparer penger. Vel så viktig er det at det blir enkelt å benytte seg av alle de forskjellige transportmidlene hvor man ellers må ha eksakt beløp om man skal betale kontant.

Selv om T-banen er mest effektiv, har vi hatt vel så mye glede av alle de to-etasjes bussene. Billigere sightseeing skal man lete lenge etter og vi vil spesielt anbefale rute 15 opp til Victoria peak. Herfra går det en flott gangvei gjennom tropisk vegetasjon i åssiden.

I tillegg til å reise omkring i byen har vi kunnet glede oss over å være i en internasjonal metropol. Vi har besøkt noen virkelig bra museer, drukket vin, spist god og variert mat, vært på rockekonsert for første gang på månedsvis, og Jan har omsider fått kjøpt seg en ny Samsonite.

I dag har vi ikke andre planer enn å spise dim-sum på vår lokale favorittrestaurant, og flytte ut til et hotell nærmere flyplassen. Tidlig i morgen går flyet vårt til Japan, hvor vi planlegger å tilbringe de neste tre ukene. Derfra reiser vi med båt til Korea før vi flyr hjem i begynnelsen av juni.

ps. For å få tilbake depositumet for Octopuskortene må vi ha hatt dem i mer enn en måned (eller var det tre). Det betyr at vi tar med oss kortene hjem, og hvis noen som leser dette vil ha dem, er det bare å sende oss en melding. :-)

Kilder:
Lonely planet China, 2009



2 kommentarer:

Heidi sa...

Det er så gøy og lærerikt å være med dere på tur!

Anette sa...

Det er så hyggelig å få sånne fine kommentarer. :-)