onsdag 26. januar 2011

Ankomst Sri Lanka

I god form etter avslappende dager med strandliv, yoga og massasje, gikk turen til Sri Lanka i går morges. Selv om flyturen bare tok tre kvarter ble det en lang og relativt slitsom dag. I alt var vi innom fem transportmidler før vi var fremme i Unawatuna i halv seks-tiden om ettermiddagen. Da hadde vi vært på reise i 11 timer, hvorav drøyt tre på noe som må være verdens mest humpete tog. Selv om toget hele tiden beveget seg på flatmark langs kysten, føltes det omtrent som å kjøre en berg-og-dalbane. Heldigvis hadde vi sitteplasser, noe som ikke var en selvfølge i det fulle toget.

Underveis kom det selgere om bord med all slags mat og drikke, og som alltid var det morsomt å følge med på livet både i og utenfor kupeen. En interessant observasjon er hvordan ressurser gjenbrukes på måter vi knapt kan tenke oss: Sider fra gamle telefonkataloger som servietter, og utskrevne kladdebøker omdannet til papirposer, minner oss om at til tross for alt plastsøppelet som flyter overalt, så er det nok ikke indere og srilankere som bidrar mest til å forurense denne planeten.

Ved ankomst Galle, Sri Lankas fjerde største by, fant vi raskt en rickshaw som tok oss de siste kilometrene ut til Unawatuna, der vår langtidsreisende venn, Arne ventet på oss. Det var deilig at han hadde funnet et ok rom til oss, slik at vi raskt kunne få oss en dusj og starte utforskningen av stedet.

Unawatuna omtales som Sri Lankas mest populære strand for individuelle turister. Det er en liten bukt med en nydelig strand og massevis av hoteller og restauranter, og det finnes også en del skandinaviske charterturister her.

Unawatuna er også et av stedene som ble hardt rammet av tsunamien for 6 år siden. Man kan fortsatt se spor av hus som ble ødelagt av katastrofen og på vår morgentur i dag så vi et minnesmerke over en svensk kvinne som omkom her 26/12-2004.

Vårt rom ligger i en gate rett bak stranden, og her fra balkongen har vi utsikt over havet og hotellene omkring. Arne har vært opptatt av at vi skal ha en overbygget balkong ettersom værmeldingen ikke er særlig bra. Som mange sikkert har fått med seg har det regnet uvanlig mye i Sri Lanka i år. Det har bl.a. ført til flom lenger inne i landet, og mange mennesker har vært evakuert fra hjemmene sine. Her på sydkysten er vi muligens mindre utsatt for regn, men det er i alle fall bra å ha et litt skjermet uterom å oppholde seg på. Klimaet her 6 grader nord for ekvator, er i det hele tatt svært varmt og fuktig – merkbart fuktigere enn det var i Kerala.

Været er også en vesentlig faktor i beregningen av vår videre reiserute. Arne, som allerede har vært i landet i en måned, har mange gode reisetips, men regnet må tas i betraktning. Foreløpig tar vi en dag av gangen og så får tiden vise hva som skjer videre.